• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Uppsagt bolån

Reimi

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
7 November 2023
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Vårt bostadslån är uppsagt vad händer om man inte hinner få loss pengarna till uppsägningsdagen ? Men dagen efter är det helt kört då ?
Jag försökte ringa Nordax där vi har lånet men det va lång kö .

Hur går det till om man hamnar hos inkasso med ett sånt stort lån ? Får man sälja det själv ?
Nån som varit med om denna skräck ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 782
Mottagna reaktioner
1 769
Poäng
1 277
Vårt bostadslån är uppsagt vad händer om man inte hinner få loss pengarna till uppsägningsdagen ? Men dagen efter är det helt kört då ?
Jag försökte ringa Nordax där vi har lånet men det va lång kö .

Hur går det till om man hamnar hos inkasso med ett sånt stort lån ? Får man sälja det själv ?
Nån som varit med om denna skräck ?
Bostadsrätt eller fastighet?
I båda fallen kan den som har panträtt i egendomen begära att denna säljs exekutivt.
 

Reimi

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
7 November 2023
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Fastighet
Ok men får man chans att försöka sälja själv först ?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 536
Mottagna reaktioner
12 912
Poäng
9 787
Bäst är dialog med banken eller inkasso så tidigt som möjligt.
Du kan sälja själv men det underlättar om det inte finns utslag med betalningsfastställelse i pantbreven. En del mäklare tycker det blir för krångligt då.
 

Reimi

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
7 November 2023
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Bäst är dialog med banken eller inkasso så tidigt som möjligt.
Du kan sälja själv men det underlättar om det inte finns utslag med betalningsfastställelse i pantbreven. En del mäklare tycker det blir för krångligt då.
Men är det på dagen det skickas vidare ?
Är inkasso mer behjälpliga vid dessa större belopp eller har mer tålamod om jag uttrycker mig så ? Jag antar att chansen att få det återkallat är liten
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 782
Mottagna reaktioner
1 769
Poäng
1 277
Men är det på dagen det skickas vidare ?
Är inkasso mer behjälpliga vid dessa större belopp eller har mer tålamod om jag uttrycker mig så ? Jag antar att chansen att få det återkallat är liten
Ge lite mer bakgrundsinformation så blir det lättare att svara på dina frågor.
Hur många betalningar har uteblivit?
Har det skett någon kommunikation mellan dig och banken?
Ansökte du om anstånd med betalning innan lånet sades upp?
Har du möjlighet att betala hela eller delar av det som förfallit till betalning?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 536
Mottagna reaktioner
12 912
Poäng
9 787
Men är det på dagen det skickas vidare ?
Är inkasso mer behjälpliga vid dessa större belopp eller har mer tålamod om jag uttrycker mig så ? Jag antar att chansen att få det återkallat är liten
Nja det tar nog några dagar, min uppfattning är att automatiseringen i just de där är begränsade.

Det beror på vilket uppdrag dom får av banken, kan vara väldigt individuellt
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Bäst är dialog med banken eller inkasso så tidigt som möjligt.
Du kan sälja själv men det underlättar om det inte finns utslag med betalningsfastställelse i pantbreven. En del mäklare tycker det blir för krångligt då.
Håller med om att man måste ha en dialog med banken och för det mesta vill banken inte att det går till exekutiv aktion, utan de kan ha kontakt med mäklare som åtar sig sådana här uppdrag. Både banken och den som äger fastigheten får i de flesta fall bättre betalt, på det sättet.
 

Reimi

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
7 November 2023
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Ge lite mer bakgrundsinformation så blir det lättare att svara på dina frågor.
Hur många betalningar har uteblivit?
Har det skett någon kommunikation mellan dig och banken?
Ansökte du om anstånd med betalning innan lånet sades upp?
Har du möjlighet att betala hela eller delar av det som förfallit till betalning?
Vi har legat efter länge haft dialog med banken men så länge man ligger efter så kan dom inte göra något . Amorteringsfrihet , anstånd m.m säger dom
Vi fick uppsägningsbrev . Hela det förfallna beloppet kommer vi kunna betala men är lite osäker på ifall pengarna hinner komma . Det är min svärfar som har höjt sitt bolån för att hjälpa oss men han skickade in papper idag så hans bank trodde att han kunde ha pengarna på fredag den 10:e
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 560
Mottagna reaktioner
6 143
Poäng
4 147
Vi har legat efter länge haft dialog med banken men så länge man ligger efter så kan dom inte göra något . Amorteringsfrihet , anstånd m.m säger dom
Vi fick uppsägningsbrev . Hela det förfallna beloppet kommer vi kunna betala men är lite osäker på ifall pengarna hinner komma . Det är min svärfar som har höjt sitt bolån för att hjälpa oss men han skickade in papper idag så hans bank trodde att han kunde ha pengarna på fredag den 10:e
Berätta det för banken att pengarna kommer in i slutet av veckan.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp